Green Key: onze duurzaamheidsinspanningen
Elke dag zetten we stappen om onze impact op het milieu te verkleinen en een (nog) grotere rol te spelen in natuurbehoud. Die inspanningen zijn niet altijd zichtbaar, maar ze maken wel een groot verschil. Bovendien blijven ze continu evolueren, want duurzaamheid is nooit ‘af’.
In 2020 kreeg die aanpak een belangrijke erkenning. Toen behaalde het Elisabeth Center Antwerp de Green Key, het internationale ecolabel voor toerisme en recreatie. Maar hoe zien die inspanningen eruit?
Wetenschappelijk onderzoek
Ons team van topwetenschappers onderzoekt dagelijks hoe we het leven van dieren zo goed mogelijk kunnen beschermen en verbeteren, zowel in onze dierentuinen als wereldwijd.
Zo hebben we al jaren projecten in onder meer Brazilië, Kameroen en de Democratische Republiek Congo. Daar onderzoeken we de leefomgeving van bedreigde diersoorten zoals goudkopleeuwaapjes, chimpansees, gorilla’s en bonobo’s. Daarnaast ondersteunen we actief nog andere natuurbehoudsprojecten op verschillende plekken in de wereld.
Ook beheren we internationale soortbehoudsprogramma’s voor onder meer de okapi en de kongopauw. Ons project rond de bescherming en herintroductie van de monniksgier in Europa krijgt zelfs wereldwijd aandacht. Dichter bij huis dragen we zorg voor natuurgebied De Zegge in Geel, een uniek laagveengebied van 111 hectare.
Elisabeth Catering
Onze in-house cateringdienst ondertekende het “No Food To Waste”-charter om onze voedseloverschotten te verminderen met 30%. Zo meten we alle ingrediënten exact af en serveren we gerechten zoveel mogelijk in individuele porties, zonder overdadige buffetten. Overschotten en schillen worden dan weer op een creatieve manier verwerkt tot geïnfuseerd water (geserveerd tijdens congrespauzes), gearomatiseerde oliën, soepen, pesto …
Ongeveer 80% van onze gerechten is vegetarisch; een bewuste keuze voor dierenwelzijn én onze ecologische voetafdruk. We werken zoveel mogelijk met lokale, seizoensgebonden en duurzaam geproduceerde ingrediënten – vaak met een bio-, Fairtrade- of Rainforest Alliance-label. Daarnaast volgen we de richtlijnen van de Viswijzer en serveren we geen foie gras of tonijn. In samenwerking met North Sea Chefs gebruiken we enkel vis die door lokale Noordzeevissers werd gevangen.
Infrastructuur
Duurzaamheid zit ook in onze gebouwen zelf. We spoelen onze toiletten met regenwater, werken met sensorgestuurde verlichting en verwarmen alleen de ruimtes die in gebruik zijn. Ons groendak zorgt voor extra natuurlijke isolatie en vangt regenwater op.
Mobiliteit
Het merendeel van onze medewerkers komt te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer naar het werk. Meeting gepland in de stad? Dan kunnen ze gebruikmaken van deelfietsen om zich duurzaam te verplaatsen. Duurzaamheid zit dus verweven in al onze activiteiten. Zo bouwen we aan een wereld waar mens en natuur samenleven in een harmonieuze balans.